Aangeboden vakken/onderdelen 

Op de Vijfster geven we de volgende vakken met bijbehorende lesmethoden:

Doorlopende leerlijn:
Op de Vijfster streven we naar het bereiken van de kerndoelen voor het basisonderwijs, waarbij we gebruikmaken van methoden die hierop aansluiten. Deze methoden zorgen voor een doorlopende leerlijn in alle vakgebieden.  Wij bieden op school instructie op maat (grotendeels verdeeld in drie groepen), waardoor alle leerlingen de mogelijkheid hebben om zich te ontwikkelen op een manier die past bij hun capaciteiten.

Brede ontwikkeling:
Op de Vijfster richten we ons op een brede benadering van de ontwikkeling van onze leerlingen, passend bij de daltonkernwaarden, waarbij we aandacht besteden aan hun emotionele, zintuiglijke, lichamelijke, verstandelijke, sociale, culturele en creatieve ontwikkeling. Hier zijn enkele manieren waarop we deze aspecten in ons onderwijs integreren.


Emotionele ontwikkeling:
We hechten veel belang aan het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin medewerkers en leerlingen zich emotioneel kunnen ontwikkelen. We moedigen de ontwikkeling van zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, empathie en veerkracht aan. Er is ruimte voor expressie van emoties en leerlingen leren omgaan met verschillende gevoelens en situaties.


Zintuiglijke- en lichamelijke ontwikkeling:
We erkennen het belang van lichamelijke activiteit en stimuleren beweging en lichaamsbewustzijn. We integreren actieve leermethoden, lichamelijke oefeningen en buitenspelen in ons curriculum. We stimuleren actief leren, waarbij leerlingen worden aangemoedigd om te experimenteren, te observeren en te verkennen. Dit kan variëren van motorische activiteiten in de kleuterklas tot (wetenschappelijke) experimenten o.a. met de GrowWizkid en de methode wereldoriëntatie in de hogere groepen.


Executieve functies:
We streven naar een stimulerende leeromgeving waarin leerlingen hun executieve vaardigheden kunnen ontwikkelen. We bieden uitdagend onderwijs dat aansluit bij de verschillende leerstijlen en niveaus van onze leerlingen. We stimuleren kritisch denken, probleemoplossend vermogen, analytische vaardigheden en creatief denken. Dit komt terug in het spelen van smartgames in de groep/tijdens tutorleren en in de lesstof van de Sterrengroep.


Sociale en culturele vaardigheden:
We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, samenwerking en respect voor diversiteit. Leerlingen leren communiceren, luisteren, samenwerken en conflicten oplossen. We bevorderen begrip en waardering voor verschillende culturen en achtergronden door middel van interculturele activiteiten en het vieren van diversiteit. De methoden Vreedzame School, Vreedzame Kriebels en Blink Wereldoriëntatie bieden handvatten om dat te realiseren. In het beleidsplan burgerschap worden onze extra activiteiten uitgebreider beschreven.


Creatieve ontwikkeling:
We stimuleren de creativiteit van leerlingen door middel van kunst, muziek, drama en andere expressieve activiteiten. We bieden mogelijkheden voor zelfexpressie, verbeeldingskracht en het ontdekken van persoonlijke talenten. Creatieve projecten en opdrachten worden geïntegreerd in verschillende vakgebieden om zo de creatieve ontwikkeling te bevorderen.

We hebben een breed curriculum dat gericht is op het verwerven van kennis op verschillende gebieden die aansluiten op de kern- en aanbodsdoelen vanuit SLO. Buiten schooltijd worden vanuit de gemeente buitenschoolse activiteiten aangeboden vanuit het Brede School Netwerk. De brede ontwikkeling staat ook hier centraal. We streven ernaar om een evenwichtige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien.

Bewegingsonderwijs:
Onze school voldoet aan de verplichting van minstens twee lesuren (2 x 45 min.) bewegingsonderwijs voor alle leerlingen. Elke dinsdag en vrijdag hebben de leerlingen van groep 3 t/m 8 gymles.Alle gymlessen aan groep 3 t/m 8 worden gegeven door een vakleerkracht.In totaal zijn 3 leerkrachten bevoegd om bewegingsonderwijs te geven. Daarnaast beschikken wij over 3 leerkrachten die bewegingsonderwijs kunnen verzorgen en alle leerkrachten van groep 1 en 2 zijn bevoegd om bewegingsonderwijs en spellessen te verzorgen in groep 1 en 2.