Pedagogisch klimaat op de Vijfster

Pedagogisch klimaat op de Vijfster

Op de Vijfster hechten we veel belang aan het creëren van een ondersteunend pedagogisch klimaat waarin leerkrachten de basiswaarden zichtbaar naleven. We streven naar een stimulerend leerklimaat waarin leerlingen actief en betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Leerkrachten fungeren als rolmodel en tonen het gewenste gedrag, zodat leerlingen zich hieraan kunnen spiegelen.

Om een veilige leeromgeving te waarborgen, hanteren we duidelijke gedragsregels en afspraken. Deze regels en afspraken zijn zichtbaar in de school en worden regelmatig besproken met leerlingen. Op die manier kunnen leerlingen en volwassenen elkaar aanspreken op het naleven van deze regels en afspraken, waardoor ongewenste situaties worden voorkomen of adequaat worden aangepakt.

Daarnaast besteden we aandacht aan groepsvorming aan het begin van ieder schooljaar. De eerste zes weken staan in het teken van groepsvormingsactiviteiten, die aansluiten bij de methode De Vreedzame School. Hiermee leggen we een stevig fundament voor een positieve groepssfeer waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen.

Betrokkenheid van de leerlingen is een belangrijk aspect van ons pedagogisch klimaat. We faciliteren bordsessies in de midden- en bovenbouwgroepen, waarin leerlingen samen met de leerkracht doelen formuleren en bijbehorende acties bedenken. Hierdoor voelen leerlingen zich mede-eigenaar van hun eigen leerproces. Daarnaast hebben we een leerlingenraad waarin leerlingen vertegenwoordigd zijn en kunnen meedenken over verschillende aspecten van de school en het onderwijs. Ook organiseren we leerlingarena's waarin leerlingen de kans krijgen om feedback te geven op het onderwijs en ideeën aan te dragen ter verbetering.


Aanpak en aanbod op maat:
Op de Vijfster stemmen we onze aanpak en het aanbod af op de leerlingenpopulatie van de school en hun leefwereld. We erkennen de diversiteit in talenten, interesses en onderwijsbehoeften van onze leerlingen en streven ernaar om een gepersonaliseerde leeromgeving te bieden.
We differentiëren het onderwijsaanbod, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau en tempo kan leren. We maken gebruik van verschillende pedagogisch-didactische werkvormen, zoals zelfstandig werken, samenwerkend leren en onderzoeksgericht leren, om tegemoet te komen aan de verschillende leerstijlen en behoeften van onze leerlingen.
Daarnaast integreren we de leefwereld van de leerlingen in ons onderwijs. We betrekken actuele thema's en maatschappelijke vraagstukken in ons lesprogramma, zodat leerlingen de relevantie van het geleerde kunnen ervaren. We streven ernaar om een brug te slaan tussen schoolse kennis en de toepassing ervan in het dagelijks leven van de leerlingen.


Ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties:
Om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties werken we met de methode De Vreedzame School. Deze methode bevordert sociale competentie en democratisch burgerschap. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Ze leren samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en de gemeenschap.

We stimuleren actief en democratisch burgerschap door leerlingen op te leiden tot mediatoren en ze andere verantwoordelijkheden te geven binnen de school. Door te participeren in de leerlingenraad en deel te nemen aan leerlingarena's, krijgen leerlingen de mogelijkheid om hun stem te laten horen en bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs en de school. Daarnaast streven we ernaar om ons onderwijs uit te breiden naar de wijk en samen te werken met de omgeving in initiatieven zoals de Vreedzame Wijk. Zo creëren we een oefenplaats waarin leerlingen kunnen groeien in sociale en maatschappelijke competenties en zich kunnen voorbereiden op hun rol als toekomstige burgers in onze democratische samenleving.